گروه کارو فناوری امارات متحده عربی

وبلاگ علمی آموزشی اطلاع رسانی گروه کاروفناوری

وبلاگ علمی آموزشی اطلاع رسانی گروه کاروفناوری

گروه کارو فناوری امارات متحده عربی

علمی آموزشی اطلاع رسانی

هکرهای بزرگ دنیا

يكشنبه, ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۵، ۱۰:۲۵ ق.ظ
10 هکرهای بزرگ دنیا

  هکر شخصی است که کاملا جذب تکنولوژی رایانه و برنامه سازی رایانه ای شده و علاقمند به بررسی سیستم عامل ها و برنامه های دیگر برای آشنایی با چگونگی آن ها است. این متخصصین از طریق گذشتن از اقدامات امنیتی یک سیستم رایانه ای، به طور غیر قانونی به آن دستیابی پیدا می کنند. هدف برخی از این اشخاص، دستیابی غیر قانونی به اطلاعات یک سیستم رایانه ای با استفاده از منابع آن است. اما هدف اکثریت آن ها گذشتن از اقدامات امنیتی سیستم است.
کاربران عادی همیشه از این واژه وحشت دارند. در دنیای آنها، همیشه هکرها بازیگر نقش منفی دنیای کامپیوتر هستند. اما واقعیت اینگونه نیست.
  دنیای کامپیوتر همیشه پر بوده از هکرهایی که علم کامپیوتر را به سمت پیشرفت هدایت کرده اند و شکل امروزی اینترنت، شبکه و کامپیوترها را ساخته اند. هکرها دو نوع هستند؛ کلاه سفیدها "White Hat" و کلاه مشکی ها "Black Hat".
  کلاه سفیدها همان افرادی هستند که از علمشان در راستای ارتقا کیفیت دنیای کامپیوتر استفاده می کنند. کلاه مشکی ها نیز سوءاستفاده گرهای خطرناک هستند. در این مطلب، شما را با 10 نفر از «هکرهای تاریخ ساز» دنیا آشنا می کنیم.
  کنارد زوسه (Konrad Zuse)
تصویر بزرگتر
  کنارد زوسه را می توان نخستین هکر دنیا دانست. البته کاری که او انجام داده است با معنای امروزی هکر بودن جور در نمی آید. اما اگر زوسه وجود نداشت، هکرهای امروزی نیز وجود نداشتند.
تصویر بزرگتر
  زوسه، نخستین کامپیوتر جهان با قابلیت کنترل با زبان های برنامه نویسی را به وجود آورد و بعضی ها می گویند، تکمیل کرد. این کامپیوتر Z3 نام داشت. البته نخستین کامپیوتری که زوسه ساخته بود، Z1 نام داشت که قابلیت برنامه نویسی نداشت. او این سیستم را در آپارتمانی که با خانواده اش زندگی می کرد، در سال 1938 میلادی ساخته بود. تا اینکه دولت آلمان از او پشتیبانی کرد و او توانست انقلابی از Z1 تا Z3 به وجود آورد. Z3 در سال 1941 میلادی ساخته شده است و در واقع پدر کامپیوترهای مدرن امروزی به شمار می رود.
  جان دراپر ملقب به «کاپیتان کرانچ»
تصویر بزرگتر
  جان دراپر "John Draper " فردی است که رایانه ها را پیش از آنکه همچون امروز وسیله ای در اختیار همه باشد، هک می کرد. او جزو نخستین هکرهایی است که اویل سال 1970 میلادی، اوج روزهای خوبش بود؛ زمانی که بزرگ ترین شبکه رایانه ی، مسئول کنترل سیستم تلفن بود.
  در آن زمان، تلفن ها به صورت خودکار با سیستم ویژه ای که از فرکانس های آنالوگ مخصوصی استفاده می کرد، کنترل می شدند. جان دراپر مشهور به کاپیتان کرانچ توانست یکی از بزرگترین Phreak های تاریخ را انجام دهد (هک سیستم های ارتباطی و مخابراتی را Preaking می نامند).
  یکی از ابزراهای مهم مورد استفاده در سیستم Preaking ، سوت های اسباب بازی داخل جعبه های کورن فلکس "Corn Flex" بودند.
   دراپر با این سوت ها، وسیله هک ویژه ای درست کرد که «جعبه آبی» نام داشت. این وسیله قابلیت بازسازی و تولید همان صداهایی که در سیستم مخابرات برای مخابره تماس های تلفنی استفاده می شد را داشت.
تصویر بزرگتر
  دراپر با تولید این دستگاه، سیستم مخابرات آن زمان را هک و نامش را میان هکرهای بزرگ تاریخ ثبت کرد.
  استیو وزنیاک "Steve Wozniak (Woz)"
تصویر بزرگتر
  استیو وزنیاک - هم دوره جان دراپر - با همه جزئیات Phreaking آشنا بود و مورد نامفهومی درباره این سیستم برایش وجود نداشت. در حقیقت، بعد از اینکه دراپر جزئیات «جعبه آبی» را در جلسه کلوب رایانهی Homebrew توضیح داد، وزنیاک از آن برای ساخت نمونه مخصوص خود استفاده کرد. در این میان، استیو جابز نیز دید بازار کشش چنین محصولی را دارد و متقاضیان آن زیاد هستند، از این رو سرمایه گذاری و تجارت هر دو استیو با هم شروع شد.
  استیو وزنیاک را باید جزو هکرهای کلاه سفید دسته بندی کرد. همه روزهای زندگی هکری وزنیاک به ساخت و فروش دستگاه غیرقانونی جعبه آبی منحصر نمی شود. او همراه با استیو جابز با درآمد حاصل از فروش جعبه های آبی و همچنین فروش ماشین حساب HP مورد علاقه وزنیاک و ون فولکس واگن استیو جابز، نخستین رایانه اپل به نام Apple I را ساختند. آنها با کمک مشاوره های بسیار عالی بازاریابی استیو جابز تا جایی پیش رفتند که امروزه یکی از پیشگامان و محبوب ترین شرکت سازنده رایانه به شمار می روند.

  روبرت تاپان موریس

   دانشجوی فارغ التحصیل دانشگاه کرنل، روبرت موریس "Robert Tappan Morris" سال 1988 میلادی چیزی ساخت که باعث شهرت جهانی و ماندگاری تاریخی نامش شد. چیزی که باعث شهرت موریس شده بود، یک کرم رایانه ی به نام موریس بود. کرم های رایانه ی این روزها ماهیت مخرب دارند. اما آن زمان موریس که به دلیل تولید چنین کرمی مورد محاکمه قرارگرفته بود، ادعا می کرد این کرم را برای سنجش میزان بزرگی اینترنت ساخته است و هدف سوئی از این کار نداشته.

  در دوم نوامبر سال 1988 که این کرم برای نخستین بار به سیستم های رایانه ی وارد شد، حدود 6 هزار رایانه (حدود 10 درصد رایانه های متصل به اینترنت آن زمان) را مورد حمله قرار داد. این کرم بسیار بی خطر به نظر می رسید، اما به دلیل نقص در الگوریتم تکرار خود، تعداد زیادی کپی از خود می ساخت. این مساله باعث اختلال در بالا آمدن یا لود دستگاه ها و در نهایت بازگشت به خود موریس می شد. سال 1989 میلادی، موریس نخستین فردی بود که به جرم ایجاد اختلال و سوءاستفاده از برنامه های رایانهی وتخلف از قانون تحت تعقیب قرار گرفت و در نهایت دستگیر شد.

  مارک آبنه ملقب به “فیبر اپتیک”

  مارک آبنه "Mark Abene" فردی است که شاید هرگز نام او را نشنیده باشید. او هرگز به وزارت دفاع ایالت متحده نفوذ نکرده، هیچ سیستم کامپیوتری را هک نکرده و به هیچ بانکی نیز از طریق کامپیوتر دستبرد نزده است. کاری که باعث شهرت او شد، ضربه زدن به AT&T بود.

  آبنه به عنوان عضوی از شبکه هکرهای Masters of Destruction )کارشناسان تخریب(، باعث ایجاد اختلال در سیستم های مخابراتی AT&T شد.

  با مختل شدن سیستم تلفنی AT&T، بیش از 60 هزار کاربر تلفن برای 9 ساعت مداوم از سرویس مخابرات خارج شدند و امکان برقراری تماس تلفنی نداشتند. آنها بلافاصله آبنه را به عنوان مقصر اعلام کردند و سرویس مخفی آمریکا او را دستگیر و تجهیزاتش را مصادره کرد.

  در حالیکه که AT&T اعلام کرد این اشتباه از طرف خود آنها به وجود آمده است، اما باز آبنه به جرم نفوذ به سیستم های مخابراتی و ایجاد اختلال، متهم درجه اول شناخته شد. در نهایت نیز با افزایش جرائمش، به یک سال حبس در زندان فدرال محکوم شد. این مساله شهرت جهانی «نخستین هکر» را برای مارک آبنه به ارمغان آورد.

  کوین پولسن ملقب به «دانته سیاه»

  یکى از جالب ترین هک هاى تاریخ را فردى به نام کوین پولسن "Kevin Poulsen" ملقب به «دانته سیاه» انجام داده است.

  رادیوى KIIS-FM لس آنجلس به شنونده هاى خود وعده جایزه یک پورشه ۹۴۴ S2 را به یکصد و دومین تماس گیرنده داده بود. براى قرار گرفتن در رتبه ۱۰۲ میان این همه شرکت کننده در یک برنامه رادیویى، پولسن مشهورترین و جالب ترین هک خود را انجام داد. او به خطوط تلفنى ایستگاه رادیویى لس آنجلس نفوذ کرد و کنترل همه تماس هاى ورودى را به دست گرفت تا مطمئن شود خودش صد و دومین تماس گیرنده خواهد بود.

  هنگامى که FBI پولسن را تحت تعقیب قرار داد، او مجبور به فرار و مخفى شدن شد. اما هنگام پخش یک شو تلویزیونى مشهور به نام «معماهاى حل نشدنى» همه خطوط تلفنى آنها را هنگام اجراى زنده برنامه مختل کرد. مى توان پولسن را یکى از زبردست ترین هکرهاى تاریخ دانست. او سرانجام در سال ۱۹۹۱ میلادى دستگیر و به جرائم مختلفى همچون سوءاستفاده هاى کامپیوترى، پول شوئى و تخلف از قوانین متهم شد. اتهام او سنگین ترین حکمى است که تا به امروز براى یک هکر صادر شده است.

  جالب اینجا است که او در طول مدت حبس نیز بیکار نماند و به همکارى با FBI پرداخت. وى توانست در ۱۸۰ پرونده جرایم سایبرى به پلیس آمریکا کمک کرده و حتى تعدادى از شکارچیان جنسى در شبکه اجتماعى MySpace را به دام بیاندازد.

  کوین میتنیک

  کوین میتنیک "Kevin Mitnick"، از جمله هکرهاى بسیار مشهور تاریخ است. او نخستین فردى است که به دلیل انجام هک در فهرست مجرمان تحت تعقیب FBI قرار گرفت. به عنوان کارشناس مهندسى اجتماعى ( social engineering)، میتنیک فقط کامپیوترها را هک نمى کرد، بلکه ذهن افراد را نیز مورد حمله قرار مى داد.

  در سال ،۱۹۷۹ در سن ۱۶ سالگى، میتنیک نخستین هک خود را با ورود به سیستم کامپیوترى و کپى کردن نرم افزارهاى تحت مالکیت یک شرکت انجام داد. او از طریق برقرارى ارتباط با کارکنان شرکت هاى مختلف با تلفن یا ایمیل، آنها را گول مى زد و رمزعبور و دیگر اطلاعات امنیتى را از زیر زبانشان مى کشید.

  وى بعد از دوسال و نیم تحت تعقیب بودن، سرانجام دستگیر و به ۵ سال حبس محکوم شد. جرم او ایجاد اختلال در شبکه هاى تلفنى، نفوذ به شبکه هاى کامپیوترى و سرقت نرم افزار اعلام شده بود. در حال حاضر، او تجارت خود را راه اندازى کرده است و مدیر شرکت مشاوران امنیتى Mitnick Security Consulting است.

  تسوتومو شیمومارا

  همان طور که می دانید، همه هک ها بد نیستند. همه هکرها نیز کلاه سیاه نیستند. تسوتومو شیمومارا "Tsutomu Shimomura " یکى از هکرهاى کلاه سفید است که فعالیت هاى او نه تنها ضررى به کسى وارد نکرده بلکه مفید نیز بوده است.

  کارهاى شیمومارا را باید مدیون کوین میتنیک بدانیم. در سال ۱۹۹۴ میلادى، کوین میتنیک تعدادى از فایل هاى شخصى شیمومارا را دزدید و آنها را در دنیاى وب پخش کرد. انگیزه انتقام شیمومارا را بر آن داشت تا با استفاده از روش هاى ردیابى آنلاین، موقعیت میتنیک را بیابد و درسى درست و حسابى به او بدهد. او با کشف چنین تکنیکى توانست به FBI براى پیدا و دستگیر کردن میتنیک کمک کند.

  ریچارد سالتمن

  در ابتداى جوانى، ریچارد سالتمن "Richard Saltman " دانشجوى فارغ التحصیل و برنامه نویس فعال در مرکز مطالعات هوش مصنوعى دانشگاه MIT بود. این مرکز جایى بود که سالتمن با معناى واقعى هک کردن آشنا شد. او یکى از حامیان سرسخت متن باز بودن برنامه ها و سیستم عامل هاى کامپیوترى بود. هنگامى که MIT براى سیستم هاى کامپیوترى دانشجویان و کارمندان خود در بخش علوم کامپیوترى رمزعبور تعیین کرد، این مساله براى سالتمن ناراحت کننده بود و به همین دلیل وارد جنگ مجازى با آنها شد. براى این کار، رمزهاى عبور کاربران را رمزگشایى کرد - این عمل در سال ۱۹۷۰ کار چندان آسانى نبود و رمزهاى آنها را از طریق ایمیلى خالى که محتوایى نداشت برایشان ارسال کرد.

  در سال ۱۹۸۰ میلادى، سالتمن از اینکه بیشتر شرکت هاى تولیدکننده نرم افزار، حق تالیف محصولاتشان را مخصوص خود مى دانند و آن را در اختیار دیگران نمى گذارند ناراحت بود. همین موضوع باعث شد او اعتبارنامه عمومى GNU و سیستم عامل GNU را به وجود بیاورد. این سیستم عامل بر پایه یونیکس و کاملا رایگان و متن باز است و با یونیکس هم سازگارى کامل دارد.

  لینوس توروالدز

  پیرو فعالیت هاى سازنده سالتمن در ارائه خدمات رایگان و متن باز به کاربران، او را باید یکى از هکرهاى کلاه سفید دانست. توروالدز "Linus Torvalds" نیز یکى دیگر از کلاه سفیدها است. فعالیت هاى هکرى او با کومودورهاى قدیمى VIC-20 و Sinclair QL شروع شدند. او با هک کردن بازى هاى ویدئویى مى خواست از عملکرد آنها اطلاع کسب کند.

  در سال ۱۹۹۱ میلادى، کامپیوترى با پردازنده اینتل ۸۰۳۸۶ خریدارى کرد و با آن شروع به نوشتن هسته اولیه لینوکس کرد. او ابتدا لینوکس را تحت لیسانس محدود خود بنیان گذاشت، اما بعد آن را تحت گواهى نامه GNU GPL گسترش داد.

  توروالدز به طور مداوم پشتبانى از لینوکس کرنل را ادامه نداد اما با ماهیت متن باز بودن این سیستم عامل و توزیع هاى رایگان آن، این سیستم رشد کرد و در نهایت تبدیل به یکى از سیستم عامل هاى محبوب هکرها شد.امروزه همه توروالدز را فردى تاثیر گذار در دنیاى نرم افزار مى دانند و کسى به عنوان هکر از او یاد نمى کند.

  

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۵/۰۹/۱۳
حسن رسول پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی